09 Temmuz 2024

TVS JUPİTER 110 9000 BAKIMI

 Bir yıla yaklaşan kullanım sonucu Jüpiter 110, 9 bin kilometreye ulaştı. Bu scooterimin ilk bakımından bu yana tüm işlemleri kendim yapıyorum. yaptığım işlemleri kayıt altına alıp bir arşiv oluşturuyorum. Benim için bir hafıza,  ihtiyaç duyana bilgi olsun. 

Yapılan İşlem Listesi(9000 km):

1-Ön süspansiyon yağ değişimi

2- Ön arka kampana/balata temizliği

3-Motor yağ değişimi

4-Şanzıman yağı değişimi

5-Varyatör/debriyaj temizliği

6-Hava filtresi değişimi

7- Buji değişimi

8-Genel kontroller ve yağlama

1-Ön Süspansiyon Yağ Değişimi:

Hint menşeli scooterlerde süspansiyon yağlarının vasat olduğunu öğrenmiştim. İlk iş olarak süspansiyon yağı değişimi ile başladım. Öncelikle Ön panel grenajını söktüm. Ön tekeri söktüm. Alt mesnet üzerinde her iki tarafta süspansiyonu tutan 2 vida var. onları gevşetmeden önce süspansiyon kapaklarını gevşettim. Bunun için 27mm açık ağızlı anahtar gereklidir. Ön tekeri önceden söktüğüm için üst kapakları gevşetirken destek noktası alamadığım için zorlandım. önce kapakları gevşetmek mantıklı olurdu. Alt mesnet üzerindeki vidaları söktüm. bu vidalar oldukça hassas söküp takarken dikkatli davranmak lazım. Süspansiyon bacaklarını motordan ayırıp kapakları açtım. içindeki yağları boşalttım. içinde 70 ml civarı yağ çıktı. bir bacakta nispeten temiz yağ çıkarken diğerinde çok daha kirli bir yağ çıktı(bu durum bana ilginç geldi) Yayları söküp kovanlar ile birlikte balata spreyi ile temizledim. Kullanım kılavuzunda belirtildiği her bir kovana gibi 84 mm 10w(medium) süspansiyon yağı koydum. Yağ olarak Liqui Moly 10w fork oil kullandım. Kapakları kapatırken çok dikkatli olmak lazım. diş kaptırmaya çok müsait yapıdadır. Kapağı avuç içi ile bastırarak sabit tutulur daha sonra süspansiyon kovanı yavaşça çevrilerek vidalanırsa daha iyi sonuç alınacaktır. Yağ değişiminden sonra yerine takıp işlemi bitirdim.

2- Ön Arka Kampana/Balata Temizliği:
3 bin kilometre de yaptığım fren sistemi bakımını 9 bin kilometre bakımında tekrarladım. Ön ve arka tekerleri söküp kampana ve balataları ayırdım. Arka tekerleğin somunu çok sıkı olduğu için lokma koluna boru takıp uzatarak zor söktüm. balata ve kampana yüzeylerini zımparalayıp temizledim. Fren kampana levyesi ve kamı söküp temizledim. Ön kampana ile birlikte kilometre dişlisini ve kilometre telini söküp temizledim. Kampanaların hareketli noktalarını gres ile, kilometre telini motor yağı ile yağlayıp sistemi topladım. Kilometre telini, alt taraftan söküp çekerek tamamen dışarıya alıp daha sonra yağlayarak geri takmak oldukça pratik olduğunu söylemeliyim.
3-Motor Yağ Değişimi:
Bir önceki yağ değişinden bu yana 3 bin kilometre kullandım. Motor bloğunun altında bulunan yağ tapası 17mm lokma yada yıldız anahtar ile sökülüyor. Tapayı sökmeden önce sıkma torkunu ayarlamak için bir referans çizgisi çekiyorum. Yağı boşaltıp kontrol ediyorum. Bir önceki yağ değişiminde Liqui Moly 10w40 Street sentetik yağ kullanmıştım. 3bin kilometre sonra çıkan yağ çok iyi durumdaydı. Kanaatimce çok başarılı yağ. Aynı yağı kullanmaya devam edeceğim. Yağ süzgecini kontrol ettim. Metal parçası ve çapak yoktu. Temizleyip yerine taktım. Motora 750 ml yağ koyduktan sonra seviye kontrolü yapıp işlemi bitirdim.


4-Şanzıman Yağı Değişimi:
6 bin kilometre önce değiştirdiğim şanzıman yağını değiştirdim. 13mm lokma ile alt tapayı söküp yağı boşalttım. Aynı zamanda üst tapayı da söktüm. Yağı boşalttıktan sonra tapaları temizledim, tapa pullarını alüminyum pullar ile değiştirip alt tapayı yerine taktım. Bir şırınga yardımıyla yaklaşık 120ml 80w90 şanzıman yağı koyup üst tapayı taktım ve işlemi bitirdim. 6 bin km sonra içinden çıkan yağ çok iyi durumdaydı.

5-Varyatör/Debriyaj Temizliği:
Varyatör-debriyaj sistemi scooterlerin kalbidir. Düzgün çalıştığı sürece sürüş keyiflidir. 3 bin kilometre de bir genel, 6 bin kilometre de bir detaylı temizlik yapıyorum. Varyatör kapağını açtığımda içerisi tahminimden çok daha temiz çıktı.
Ön varyatörü, debriyaj tası ve debriyaj balatalarını söküp ayırdım. Kayış çok iyi durumda herhangi bir çatlama yok. Bagalar bir miktar aşınmış ama henüz değişim gerekmiyor. Temizlik için balata spreyi ve fırça kullanıyorum. Debriyaj balatası ve tası zımpara ile ince bir talaş alıyorum. Tüm parçaları temizledikten sonra varyatör kapağı ve motor kısımlarını temizliyorum. Sökmüşken marş dişlisini de söküp temizliyorum. Yağlama aşamasında, varyatör burcu, debriyaj balata kolları ve debriyaj göbek rulmanını ısıya dayanıklı (tercihen siyah renkli gres)  gres ile yağlıyorum. Bu noktada gresin ısıya dayanıklı olması ve yağın az kullanılması önemlidir. Fazladan ve uygunsuz yağ kullanımı sistemin çok çabuk kirlenmesine neden olacaktır. Bagaların yağlanması ile ilgili farklı görüşler vardır ama ben bagaları yağlamıyorum. Emin olduğum nokta bagaların fabrika çıkışı yağlanmadığıdır. Marş dişlisini motor yağı ile, ayak marşı dişlisini silikonlu gres ile yağlayıp sistemi topladım.
6-Hava Filtresi Değişimi:
9 bin km sonunda ilk defa hava filtresini değiştiriyorum. Filtreyi sökmek için yan grenajın sökülmesi gerekmektedir. Başka bir yöntem olaraktan sele söküldükten sonra hava filtre kutusunun komple sökülmesidir. O anda aklıma gelmedi aslında daha pratik. Hava filtresi 9 bin kilometreden sonra hala iyi durumda gene de değiştirdim. filtre kutusunu temizledim. filtreyi ve filtre kapağını takarken etrafına çok az gres sürdüm. İçeriye tos girmesini daha iyi önlüyor. 
7- Buji Değişimi:
Bu bakımda ilk defa bujiyi söktüm. buji iyi durumda. Yeni bujiyi taktıktan sonra drenajları ve seleyi yerine taktım.
8-Genel Kontroller ve Yağlama:
Son olarak; kontak ve kumanda düğmelerini kontak spreyi ile yağladım. Fren manetlerini, orta sehpa ve yan ayaklığı wd40 ile temizleyip yağladım. Genel olarak bu noktalar için gres yada motor yağı gibi yağlar tercih etmiyorum. Ne kadar çok yağ o kadar kir ve kum birikimi demektir. Deneme sürüşü sonrası bir iki fren ayarı yaptım. Tüm sistem olması gerektiği gibi çalışıyor. 12 bin kilometre bakımımın da görüşmek dileği ile...



2 yorum:

Ertuğrul Ortaç dedi ki...

Selamlar,
Bu tip işleri kendi yapmak isteyenler için doğru ve detaylı bir açıklama olmuş, bilgiler için teşekkür ediyorum.

Motosiklet Gezileri dedi ki...

Teşekkür ederim Ertuğrul abi.

HAKKARİ ROTASI (17-26 Temmuz 2024)

  Bu öyle ansızın karar verilmiş bir yolculuk değil(öyle olmasını dilerdim). Türkiye'nin ana rotalarını tamamlama planımın bir parçası. ...